Egy nyári napon az autó percek alatt felforrósodik, ha nincs klíma. A belső hőmérséklet akár 50–60°C-ra is emelkedhet. Ha nincs lehetőség hűtésre, a vezető olyan körülmények között próbál koncentrálni, amihez a test egyszerűen nincs hozzászokva. Ilyenkor a figyelem megoszlik, mert egy részét elviszi a meleggel való küzdelem, az izzadság letörlése, a szellőzés keresése, így kevesebb marad a forgalomra.
Egy hirtelen fékezéshez nem biztos, hogy ugyanolyan gyors lesz a reakcióidőnk
A hőség hatására a reakcióidő meghosszabbodik. Az agyunk, ahogy a testünk is, túlmelegedve nehezebben dolgozik, lassabban vesszük észre a veszélyt, később reagálunk a váratlan eseményekre, más járművek fékezésére vagy egy hirtelen elénk lépő gyalogosra. Egyetlen másodperc késlekedés fékezéskor méterekkel hosszabb fékutat jelenthet, ami városi forgalomban is elég egy koccanáshoz, autópályán pedig végzetes is lehet.
A fék működésére is hatással lehet a forróság
Ha gyakran kell fékeznünk, például városi dugóban vagy lejtőn haladva, a fékek túlmelegedhetnek. A fékfolyadék melegebb lehet a megszokottnál, és ilyenkor megnő a fékút, sőt, szélsőséges esetben akár a fékhatás is csökkenhet. Ez különösen veszélyes akkor, ha a sofőr maga is tompult állapotban van a hőség miatt, vagy esetleg a fék nincs jó állapotban, például elmaradt a régóta tervezett ABS kocka javítás, amiről az abscenter.hu oldalon részletesen is olvashatsz.
A szellőztetés önmagában nem mindig elég
A nyitott ablak vagy a menetszél ideig-óráig enyhít a hőérzeten, de a forgalomban állva, vagy lassú haladásnál ez sem segít sokat. Ha a vezető izzad, kimerült, és a levegő megáll az utastérben, az egyfajta kábultságot idézhet elő, amelynek hatására a döntések lassabbak, a manőverek pontatlanabbak lesznek. Ezt tetézi, ha az autóban nincs elegendő folyadék, és a sofőr dehidratált.
Mi segíthet, ha nincs klímás autó, de vezetni kell?
Érdemes indulás előtt kiszellőztetni az autót, akár az összes ajtó kinyitásával néhány percre, hogy ne a legmelegebb levegőben kezdjünk el vezetni. Hasznos lehet egy hűsítő kendő, nedves törlőkendő vagy egy vízpermetes palack, amivel hűsíthetjük magunkat. Fontos a megfelelő folyadékpótlás, hideg ivóvíz vezetés közben is legyen kéznél.
A vezető felelőssége a saját ébersége is
Bár az autó műszaki állapota alapvető, a vezető fizikális és mentális állapota legalább annyira fontos. Hőségben könnyű túlbecsülni saját éberségünket. A legjobb döntés néha az, ha megállunk pihenni az árnyékban, vagy elhalasztjuk az utat a hűvösebb órákra. Ha ez nem megoldható, akkor fokozott figyelemmel, nagyobb követési távolsággal és lassabb tempóval kell közlekedni, nem csak magunk miatt, hanem mindenki biztonsága érdekében.
A klíma hiánya olyan tényező, amit nem szabad alábecsülni. A fáradt, túlhevült agy nem a legjobb tanácsadó a közlekedésben. Ha a reakcióidő megnyúlik, a fékezés késik, a veszélyekre adott válaszok pedig pontatlanok lesznek. Ezek nem apró kényelmetlenségek, hanem tényezők, amelyek befolyásolják a biztonságot.